DNA ontwikkeling
De ouders en (in)directe naasten zijn van invloed op de biologische, psychische en energetische ontwikkeling van het kind tot aan de biologische volwassenheid. De mate van veiligheid, geborgenheid, verzorging, coaching en het aanleren van begrenzingen is van invloed op de verdere ontwikkeling van de persoonlijkheid van het kind.


Die invloeden beginnen al bij het eitje en later het embryo dat ervaringen opdoet vanuit het lichaam en buiten de baarmoeder. Vanuit een donkere omgeving waarin je niets kunt zien en alleen maar kunt voelen en beelden kunt schetsen van de werkelijke wereld die de mens uiteindelijk tegemoet gaat. Deze beelden hebben al een imprint op je verdere leven en op je latere gedrag.
Deze sociaal-emotionele ontwikkelingen hebben grootste gevolgen op de vorming van de identiteit, en hebben dus indirect grote invloed op je ware zijn.
De gekozen familie en omstandigheden
Wanneer de ziel vanuit het Universum naar aarde wordt gestuurd, mag het kiezen tussen 2 verschillende gezinnen. De ziel kiest daarbij hét gewenste moment om in te dalen in het eitje of in de vrucht in de baarmoeder.
De keuze die de ziel maakt voor een bepaalde familie, is gebaseerd op het vervullen van de meegekregen opdracht of op de eigen behoefte aan een bepaalde ontwikkeling wat in beide gevallen het Universum verder brengt.
De familielijn waar de ziel voor kiest dragen bij aan het realiseren van het doel van de ziel op aarde. Zo kan de ziel zich in de beste omstandigheden gaan verkeren en deze gaan creëren, om een volgend hoofdstuk te gaan schrijven in het nieuwe leven op aarde.
De ziel heeft al een persoonlijkheid meegekregen, naast het zielenbewustzijn en de energetische elementen, bij het verlaten van het Universum.
De invloeden die de ziel van buitenaf (de ouders en de naaste samenleving) meekrijgt, horen eigenlijk niet bij het individu. Dit leidt tot aangeleerd gedrag wat wel tot uiting komt in de identiteit van de mens.
Het nest waar de ziel in opgroeit is dus van groot belang of de ziel de mogelijkheid krijgt zich verder te gaan ontplooien.
Bijvoorbeeld als een kind geen plaats krijgt in het gezin, geen ruimte krijgt om zijn/haar verhaal te doen en de eigen mening en behoefte te uiten en er geen aandacht uit gaat naar de leefwereld van het kind en het te steunen waar nodig, is de kans groot dat een kind introvert gedrag gaat vertonen en zich laat leven in plaats van zelf te gaan leven. Als kind maar ook in het verdere leven als volwassenen.
Ideale basiswaarden
De ideale basiswaarden gedurende het leven in de baarmoeder en tijdens de opvoeding zijn als volgt:

Deze ideale waarden omvatten de basale behoeftes van de mens, namelijk:
- Verbondenheid
- Zelfacceptatie
- Talenten benutten
- Acceptatie van de ander
- Fysieke gezondheid
Als de mogelijkheid geboden wordt om binnen de genoemde ideale waarden op te groeien, zal dit leiden tot een sterke eigen identiteit met zelfovertuiging wat zich reflecteert naar de buitenwereld. Met een duidelijk doel voor ogen wordt de missie op aarde vervult.
Als de omstandigheden anders zijn, vraagt dit op volwassen leeftijd om aandacht en verwerking. Tenzij de noodzaak niet gevoeld wordt om toch iets van het leven te gaan maken zoals het bedoeld is.
Mocht er op volwassen leeftijd geen aandacht uitgaan naar persoonlijke heling vanuit deze basis, zal verdere persoonlijke groei en van de groei van de ziel niet de bedoelde invulling krijgen.
Communicatie vanuit de ouders/opvoeders
Als ouder/verzorger handelen en communiceer je veelal onbewust vanuit een bepaalde rol die je hebt overgenomen van je (voor)ouders. Hierin worden ook ouderlijke drijfveren in meegenomen.
Ook worden er onbewust negatieve boodschappen meegegeven aan het kind.
Het zijn meestal non-verbaal gegeven verboden die het kind vooral vóór zijn vijfde jaar enorm kunnen beïnvloeden.
De opvoedmethode is ook erg sterk van invloed hoe een kind zich ontwikkeld.
Zo past bijvoorbeeld een kritische ouder de opvoedmethode straf-beloning toe, wat leidt tot een aangepast kind dat zich op latere leeftijd, en vooral in de pubertijd, gaat rebelleren en achter loopt in de sociaal-emotionele ontwikkeling.