Dyslexie

Hoe is dyslexie te herkennen?

  • algemene problemen: moeite hebben met het verschil horen tussen klanken, het moeilijk vasthouden van de aandacht, moeite met rijmen, het onthouden van namen van klasgenootjes, kleuren, cijfer- en lettersymbolen, rijtjes, woordjes, jaartallen, het onthouden van talige en meervoudige informatie, moeite hebben met het structureren van het werk, woordvindingsmoeilijkheden.
  • problemen bij het (voorbereidend) lezen: moeite met letterkennis, auditieve analyse en synthese en klankpositie, het kind leest op een laag tempo en leest de woorden spellend of het kind heeft een hoog tempo en maakt veel fouten door te raden.
  • problemen bij het spellen: het kind maakt veel spelfouten en heeft behoefte aan duidelijke spellingregels.
  • problemen bij het schrijven: het kind schrijft vaak onleesbaar en maakt veel doorhalingen. Bij kinderen die wel leesbaar schrijven, valt het lage schrijftempo op.

 

 

Dyslexie is niet bij alle kinderen hetzelfde. Het kan variëren in de manier waarop het tot
uiting komt, de ernst van de stoornis, het achterliggende probleem en de bijkomende
problematiek. Dyslexie kan zich voordoen als leesprobleem, spellingprobleem of lees- en
spellingprobleem. Het gaat om het technisch lezen en niet om het begrijpend lezen.
De vaardigheden op het gebied van lezen en/of spelling wijken af van wat verwacht mag
worden op basis van leeftijd, intelligentie en scholing.


Gevolgen van dyslexie
In onze maatschappij moet veel gelezen en geschreven worden. De belangrijkste gevolgen
van dyslexie voor een kind zijn:

  • belemmeringen in het onderwijs: niet kunnen volgen van het onderwijs en onderwijs volgen van lager niveau dan op grond van de intelligentie verwacht zou mogen worden.
  • sociaal emotionele problemen: onzekerheid, faalangst, negatief zelfbeeld en motivatieproblemen
  • combinatie met andere stoornissen, zoals leerstoornissen, aandachtstoornissen, motorische stoornissen en spraak-/taalstoornissen.