Hoogbegaafdheid

Kenmerkend voor peuters en kleuters:
Cognitief:

- sterk geheugen
- taalgebruik boven leeftijdsniveau
- hoge score op Cito toetsen taal en rekenen voor kleuters
- bedenkt creatieve oplossingen voor bepaalde problemen
- ziet verbanden, grotere patronen
- leert zichzelf lezen/rekenen

 

Werkhouding:

- een specifieke, gedurende lange tijd, interesse op bepaald terrein
- nieuwsgierig
- betrokken, neemt initiatieven
- onderzoekend en experimenterend
- sterke concentratie


Sociaal-emotioneel:

- humor
- onafhankelijk, kan alleen spelen en werken
- gevoelig en zorgzaam
- rijke fantasie
- geen aansluiting bij leeftijdsgenoten


Kenmerkend voor kinderen vanaf groep 3:
Cognitief:

- een hoge score in het leerlingvolgsysteem op alle gebieden, m.n. rekenen en begrijpend lezen
- taalgebruik boven leeftijdsniveau
- een sterk geheugen
- goede verwerking en toepassing van informatie
- in grote stappen kunnen denken
- bestudeert de leerstof ‘top down’ in plaats van ‘bottom up’ 
- snel problemen kunnen oplossen, hoofd- en bijzaken kunnen scheiden
- bedenkt creatieve oplossingen voor bepaalde problemen
- eventueel onderpresteren op schoolse zaken, om niet op te willen vallen


Werkhouding:

- een specifieke, gedurende lange tijd, interesse op een bepaald terrein
- verveling, zoekt uitdaging
- in staat tot zelfreflectie
- goede motivatie en taakgerichtheid


Sociaal-emotioneel:

- opvallend gedrag (volgt eigen weg, wil graag alles ter discussie stellen, het laatste woord hebben of

  maakt zich onzichtbaar)
- voelt zich een eenling
- gericht op oudere kinderen en/of volwassenen